Hitta lugn

Att inte gå in i negativa känslor

Hur gör man för att inte fastna i negativa känslor? Det första och enklaste sättet är helt enkelt, om det är möjligt att undvika sådant som gör att man känner dessa känslor. Stäng av nyheterna på TV:n, låt bli att läsa tidningen etc. om du märker att du blir rädd och du inte kan sluta tänka på det som förmedlades. Du kommer inte att missa något genom att stänga av TV:n eller sluta läsa tidningen, du kommer få reda på det du behöver veta i alla fall, det är nämligen som Björn “Natthiko” Lindeblad uttryckte det” jag vet att jag vet att jag kommer att veta det jag behöver veta när jag behöver veta det”, har jag märkt.

Det går ju dock inte att helt undvika negativa känslor, de är ju trots allt en del av livet och att trycka undan dem är definitivt inte bra, för då blir man inte av med dem. Vad man då gör för att behålla lugnet är att helt enkelt inte gå in och förstora upp negativa känslor, såsom rädslor, oro, ilska m.fl. Låt känslorna vara där, att uppleva känslor både positiva och negativa är en del av att vara människa, men låt inte de negativa ta över, det enda som händer då är att du mår sämre. I en guidad meditation som jag nu tyvärr inte kommer ihåg vad den heter fick jag lära mig att observera mina känslor genom att nyfiket betrakta dem istället för att gå in i dem. Hur gör man det, kanske du undrar? Jo, genom att lite nyfiket och kärleksfullt bara låta de passera utan att dras med i dem och förstora upp dem. Om man vill kan man även under tiden de passerar lite nyfiket undersöka dem. Vad är det för känsla du känner? Var känns det i kroppen? Hur känns rädsla, oro, ilska etc.? Vad händer i kroppen när du upplever känslan? Känner du t.ex. att det knyter sig i magen, så skulle jag gissa på att det är rädsla du känner.

Ett annat sätt som jag läste någonstans och som jag upplever fungerar för att inte gå in i sina känslor är att tänka att man upplever känslan istället för att man är den, för att på så sätt skapa ett avstånd mellan känslan och sig själv. Istället för att tänka att “jag är arg” tänker man att “jag upplever ilska” eller ” jag upplever ilska just nu”, i det sistnämnda exemplet, så har man dessutom markerat att det är något som är övergående.

You May Also Like